I Love Life – Inspiratie

Water drinken is de basis van je gezondheid

In de basis zijn we allemaal vloeibaar, het is dat een aantal botten en spieren ons een houding geven, omringd door een verpakking, ook wel huid genoemd.

We bestaan voor 70% uit water. Water is dan ook de eerste levensbehoefte. Water zonder smaakje dan wel te verstaan. Dat is wat anders dan vocht tot je nemen in de vorm van koffie, melk, bier of frisdrank. Die vloeistoffen onttrekken juist vocht aan je lichaam en dat heeft weer water nodig om dat proces op gang te houden. Water in zijn puurste vorm, er is 1 uitzondering: kruidenthee.

Als je in gedachten houdt dat je nieren per dag 150 – 180 liter urine verwerkt, afval uit je cellen dus. Daar plas je ongeveer anderhalve liter van uit. De rest wordt weer opgenomen in je bloed. Dat is een pittige klus voor je nieren.

Schoonhouden dus.

En hoe doe je dat, dat schoonhouden. Eigenlijk zo eenvoudig dat we het vaak vergeten. Water drinken. Regelmatig water drinken. Het is niet zo dat je ’s ochtends even anderhalve liter drinkt en dan voor de rest van de dag klaar bent. Nee, je drinkt de hele dag door water of kruidenthee.

Hoeveel water is aanbevolen?

Daar zijn de meningen over verdeeld. De een zegt 1 liter plus ander vocht. De ander zegt 1 liter per 30/40 kilogram lichaamsgewicht. Weer een ander zegt dat je voor elk vocht dat je drinkt, een zelfde hoeveelheid water moet drinken.

Persoonlijk houd ik 1 liter voor 30/40 kilogram lichaamsgewicht aan, daarnaast drink ik dezelfde hoeveelheid water als ik wat anders dan kruidenthee of water drink.

10 water tips voor een lekker vloeibaar lijf:

  1. Bouw water drinken op als je het niet gewend bent.
  1. Drink standaard water bij al het andere dat je drinkt. Dus een glas wijn en een glas water bestellen bij dat leuke tentje in de stad.
  2. Begin de dag met een glas water. Vul je glas ’s avonds en zet ‘m op je nachtkastje. Hup, je benen uit bed zwaaien, glas leegdrinken en dan je blaas legen.
  3. Drink water zonder ijsklontjes. Weet je hoe het voelt om een glas ijskoud water in je gezicht te krijgen? Wel zo shocking is het voor je maag, water dat ijs en ijskoud is. Je lijf moet dat water dan eerst op temperatuur krijgen van 37 graden voor het verder goed verwerkt wordt. En dat kost weer energie.
  4. Neem altijd water mee waar je ook naar toe gaat. Je hebt kekke hergebruik flessen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het flesje leeg is als je weer thuis komt. Dus geleegd in je maag en niet in de plantenbak op kantoor.
  5. Ga vaker naar de wc. In het begin moet je vaker naar de wc. Water drinken is trainen van de blaas. Je blaas is niets anders dan een opvangbekken en die is het niet gewend dus geeft eerder een seintje dat ie overloopt. Na een week of drie weet je niet beter. Inmiddels weet ik aardig de pompstations en restaurants langs ‘s heren wegen te vinden. Houd er rekening mee in je reistijd.
  6. Combi: bewegen en water drinken. Het gros van de mensen brengt vooral zittend de dag door. Elk uur even bewegen is zeer goed voor je lijf. Drink dan gelijk weer een glas water. Twee vliegen in een klap.
  1. Let op de kleur en geur van je ochtend urine. Hoe geler hoe meer afvalstoffen. Tja, na een nachtje heb je wat verzameld. Heb je geurloze urine en bijna helder van kleur? Goed bezig!
  2. Nieuwe gewoonte: kijk wat voor jou past om van water drinken een ritme te maken. Elk uur een wekker zetten of na elke taak een glas water. Drink een half uur voor het eten, dan heb je minder honger en eet je minder. Bij het eten niets drinken, hooguit een slokje water om je mond te spoelen. Je maagsappen verdunnen door water en het verteren van voedsel is dan lastiger. Water lozen is water aanvullen!
  3. Waarom wil je water drinken? Houd voor ogen waarom je water drinkt. Je eigen gezondheid! Je bent de enige die daar voor zorgt, dus doe het ook. Of niet, maar weet dat je zelf de gevolgen voelt. Oké, die wil je vast niet horen en er zijn ook altijd andere omstandigheden, niettemin, een lijf is in principe gezond en het is aan jou om het zo goed mogelijk te verzorgen.

Iets nieuws onder de zon? Vast niet, misschien de laatste tip. Waarom drink je water, wat is gezondheid voor jou en wat zijn de lange termijn gevolgen als je geen water drinkt. Steeds belangrijker wordt je individuele verantwoording voor je gezondheid. Wat overigens niet wil zeggen dat je als je maar gezond leeft, drinkt en beweegt je niet ziek wordt. Het is echter wel van grote invloed.

Nou, vooruit met de geit, neem er nog eentje. Geniet van het water en je lekkere vloeibare lijf.

Michaëla Wierdsma

No Comments

Be the first to start a conversation

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2016, I Love Life. Alle rechten voorbehouden. Ontworpen en onderhouden door websitedienstverlening.nl ILoveLife is een geregistreerd handelsmerk.