I Love Life – Inspiratie

Voorkom uitstelgedrag, ja, ja, maar hoe?

Betrapt op uitstelgedrag....

Vandaag heb ik mijzelf betrapt op uitstelgedrag met alle gevolgen van dien. Meestal schuldgevoel. Schuldgevoel ten opzichte van mijn gezin, ik moet de tijd later inhalen. Ten opzichte van het milieu, ik stond namelijk lang onder de douche in plaats van te gaan werken. Naar mijn klant toe, ik had vandaag zullen mailen. Uitstelgedrag, soms kan ik dat heel goed, met als excuus dat ik niet de enige ben die uitstelgedrag vertoont. Herkenbaar?

Peter, 50 en systeemanalist en zelfstandig ondernemer, heeft moeite om gewenst resultaat te halen in zijn bedrijf. Hij gaf in een van onze gesprekken aan dat hij eigenlijk maar weinig uren echt werkte. Peter vertelde: “Ik doe van alles, van research doen tot LinkedIn profielen kijken, van allerlei klusjes in huis tot twitteren. Echter direct voor een klant aan de slag gaan, ik ben dan zo 2 uur verder, die ik niet kan declareren”.

Nu is dit voorbeeld voor velen niet onbekend. Ik doe het zelf ook bij tijd en wijle; uitstellen. Vroeger noemde mijn moeder dit een ‘lui scheetje’, even naar de wc als er afgewassen moest worden. Herkenbaar?

Waarom vertoon je uitstelgedrag?

Er zijn een aantal redenen waarom je uitstel gedrag vertoont:

  • Faalangst: stel dat je iets niet goed doet, wat gebeurt er dan?
  • Succesangst: stel dat je het goed doet en succesvol bent, wat zijn de gevolgen?
  • Protest vorm: opstandigheid tegen iets nu doen, macht in eigen hand houden.
  • Opdracht loos: niet gewend zijn taken te volbrengen die niet door anderen zijn opgelegd
  • Beslissing uitstellen: dat geeft een bepaalde veiligheid, je loopt geen risico.
  • Stuurloos: even geen actie in de agenda en daardoor even niet weten wat te doen of wat als eerste nodig is.

Van alle redenen is voor mijzelf de laatste het duidelijkst. Zeker op momenten van relatieve ontspanning, zoals een kindervakanties, plan ik weinig in. Er zijn wel een aantal dingen die af moeten in die week, maar het gaat meer met de flow van dat moment en de klusjes die eigenlijk min of meer gepland stonden doe ik dan niet. De flow bracht me ergens anders 🙂

Inventariseer je uitstelgedrag door 5 vragen te beantwoorden.

De andere 5 redenen ondervang ik door mezelf tot actie te manen en heel gefocust te werken. Zo help ik ook mijn klanten. Met Peter ben ik aan de slag gegaan met zijn agenda en tijdsmanagement.

  1. Wat doe je nu dat elke week gedaan moet worden of regelmatig terugkomt? Zoals bloggen, netwerken, mail, social media, onderzoek, intervisie, verslagen en dergelijke.
  1. Wat zijn de variabelen in je werk en privéleven zoals klanten contact, sport en huishouden? En wat interrumpeert het meest? Denk aan telefoon, kinderen met studiemiddagen, social media, veel vragende klant en dergelijke.
  1. Welke taken vind je het lastigst of het moeilijkst en waarom? Elke week een artikel schrijven, vakliteratuur bijhouden, regelen van gezinsleven, netwerken of bijhouden van sociale contacten?
  1. Wanneer vertoon je vooral uitstel gedrag? Is dat vooral bij vaste of juist variabele activiteiten, is het op een bepaald tijdstip of bij bepaalde personen?
  1. Wat gebeurt er met jou als je dus uitstelgedrag vertoont? Voel je je schuldig, wordt je creatiever, ben je chagrijnig, krijg je last van je maag? Welke symptomen ervaar je en heb je er ook echt last van?

Vanaf het moment dat je inzicht hebt in je gedrag, kun je er wat aan doen. Dat geldt voor elk gedrag, dus ook uitstelgedrag.

De 4 belangrijkste tips om uitstelgedrag te voorkomen

Op het internet grossiert het van de tips om uitstelgedrag te voorkomen. Ik geef je de belangrijkste 4 tips die je direct kunt toepassen. Het leidde bij Peter tot inzicht, minder uitstelgedrag en een beter gevoel over de uren die hij gewerkt heeft.

  1. Houd een strakke agenda bij zodat je weet wanneer je wat moet doen.
  1. Houd ruimte in de agenda om tijd te ‘verlummelen’, die tijd heb je nodig om bij te komen.
  1. Zet elke week een dagdeel in voor restjes. In die tijd doe je dat waar je niet helemaal tijd voor had. Heb je die tijd niet nodig? Mooi, dan doe je wat anders. Aan jou of je iets nieuws oppakt of juist de tijd gebruikt om uit het raam te staren.
  1. En als je dan aan het uitstellen bent, wees je ervan bewust en geniet er maar van. Vaak komt het tot creativiteit. Altijd nog beter dan schuldgevoel.

Opvallend bij Peter was dat hij alle suggesties wel wist, echter niet wist hoe het toe te passen en daardoor weer ging uitstellen. In het coachingstraject dat we samen aangingen kwamen zijn knelpunten naar voren én leerde hij hoe hij de tips en acties wel kon uitvoeren. Met als resultaat gerichter werken met lummeltijd en uiteindelijk meer tijd voor wat hij werkelijke wilde in zijn leven.

Heb jij wel eens last van uitstelgedrag? Is het een last of ook een lust? Laat het weten in het commentaarveld hieronder en geef jouw ultieme tip voor uitstelgedrag. Ik leer graag van jou.

Wil je gelijk aan de slag met je uitstel gedrag en jouw persoonlijke doelen stellen en wil je daar over sparren? Kom dan naar het I Love Life Check Up Café, elke 3e vrijdag van de maand of meld je aan voor een I Love Life Check Up zodat jij weet waar je over twaalf maanden staat zonder dat uitstelgedrag jou nog hindert.

Op jouw energie!

Michaëla Wierdsma

 

 

 

Michaëla Wierdsma

NB: mijn uitstelgedrag vandaag heeft geleid tot verder onderzoek op dit gebied én tot dit artikel. Nu dan toch echt die administratie doen……

PS: DEEL dit artikel alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google knoppen te klikken, want zo kunnen je vrienden in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

2 Responses to “4 tips om uitstelgedrag te voorkomen.”

  1. Esther Molenaar

    Ik herken dat maar al te goed. Nog even dit nog even dat, als zus klaar is, an ga ik echt aan de slag. En voor ik het weet ben ik een uur verder en heb ik niets gedaan van mijn acties op mijn lijst.

    Sinds kort werk ik met een heel kleine actie lijst. 3 punten die me dichter bij mijn doel brengen (ik stel iedere maand een doel) en 3 punten die ik die dag echt moet doen (een afspraak, een mail etc, die staan dus echt in mijn agenda).

    Allemaal werk ik ze af. Ik beloon mezelf ook aan het einde van de dag (of ochtend) en alles is klaar en ’s avonds schrijf ik mijn successen op. Met de 6 voltooide acties, heb ik er in ieder geval al 6.

    Beantwoorden
    • Michaëla Wierdsma

      Ha Esther, dank je wel voor je reactie met tip. Als je je actielijst van de dag klein houdt is het ook eenvoudiger om te scoren en van scoren wordt je blij. Yihaa, dit gedaan, of ‘mooi, weer wat af’. Door jezelf te belonen bevestig je dat je goed bezig bent.

      Eén van mijn cursisten aan de workshop ‘Pluk de vruchten van doelens stellen’ kijkt graag naar De wereld draait door. Het kostte haar veel tijd. Op mijn aanraden neemt ze het nu op, en kijkt het als beloning. Is het geen interessant onderwerp, dan spoelt ze door. Ze heeft een uur per dag gewonnen aan tijd en gelijk een mooie beloning om naar uit te kijken.

      In een volgend blog gaat het over de oorzaken van uitstellen. Houd ‘m in de gaten 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2016, I Love Life. Alle rechten voorbehouden. Ontworpen en onderhouden door websitedienstverlening.nl ILoveLife is een geregistreerd handelsmerk.