I Love Life – Inspiratie

 Tijd is een breed begrip

“Hoeveel besteed jij aan, bloggen en zo?” vroeg Ada bij een ondernemersborrel. Ze was net begonnen met haar coaching praktijk.

Een vraag die ik wel vaker krijg als men reageert op mijn blogs of stukjes in de krant. Ik leg dan uit dat ik blog om zichtbaarder te zijn.

Ik leg haar uit wat ik bedoel aan de hand van een paar vragen.

  1. Wat is het doel van zichtbaarheid?
  2. Is zichtbaarheid belangrijk voor je onderneming?
  3. Hoeveel geld heb je er voor over?
  4. Hoeveel tijd heb je er voor over om zichtbaar te worden?

Wat is het doel van zichtbaarheid?

Het gebruikelijke antwoord is dan meer omzet maken. Oftewel een product of service verkopen. Daar leidt het uiteindelijk naar toe, maar afhankelijk van de ondernemer gaat er nog een grote stap aan vooraf namelijk het leren kennen en vertrouwen van de ondernemer.

Bij flinke bedragen krabt men zich nog eens achter de oren. Is dit het waard? Hoe is de service? Wat is de garantie?

Zichtbaarheid is dan essentieel om vertrouwen op te bouwen bij je potentiële klant.

Is zichtbaarheid belangrijk voor je onderneming?

Ja, altijd. Klanten moeten je leren kennen en vertrouwen door wat je laat zien. Het is net zoals ik in het artikel “Hoezo zichtbaarheid” aangeef. Een etalage waar het licht uit is valt niet op.

Hoeveel geld heb je ervoor over?

Dat hangt van je budget af. Grote bedrijven spenderen heel veel geld aan marketing campagnes, advertenties en hebben uitgekiende strategieën om hun etalage mooi uit te lichten.

Als kleinere ondernemer heb je ook een budget, dat is vaak beperkt en dat moet je dus slim inzetten.

Hoeveel tijd heb je er voor over om zichtbaar te worden?

Dat is dus aan jou. Zichtbaarheid kost tijd. Zowel voor grote als voor kleinere ondernemingen. Een richtlijn is: 40% van je tijd besteed je aan zichtbaarheid (ook wel marketing genoemd), 40% besteed je aan het ontwikkelen nieuwe producten en 20% direct aan je klanten.

Dit zijn richtlijnen. In periodes met veel klanten contacten besteed je minder tijd aan zichtbaar zijn en liggen de verhoudingen anders.

Maar de zichtbaarheid blijft belangrijk om ook na die ene klant weer een andere te vinden.

Heb je het reuze druk met klanten en geen tijd om actief aan je zichtbaarheid te werken, huur dan iemand in die het voor jou doet. Want een etalage zonder lichten trekt geen klanten. En het zijn de klanten die de omzet genereren.

Hoe doe jij dat zichtbaar zijn met je onderneming? Doe je het zelf of laat je het doen? Graag lees ik het in een reactie in het commentaarveld hieronder of in de besloten facebook groep van Zichtbaar in Ondernemen.

Wil jij dat ook, zichtbaarheid en ondernemen, meld je dan aan voor deze cyclus van inspiratie door op deze link te klikken.

Op jouw ondernemerslicht!

Michaëla Wierdsma

 

 

Michaëla Wierdsma

PS: hierbij nog even de link om vier weken inspiratie te ontvangen: Zichtbaar in Ondernemen. Mis deze inspirerende cyclus niet!

Foto:  Photo by Andrea Natali on Unsplash 

No Comments

Be the first to start a conversation

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2016, I Love Life. Alle rechten voorbehouden. Ontworpen en onderhouden door websitedienstverlening.nl ILoveLife is een geregistreerd handelsmerk.