I Love Life – Inspiratie

Carnaval is weer geweest, even flink uit je dak gaan voordat je aan de 40 dagen vasten begint.

Vroeger werden door kinderen alle snoepjes en koekjes in een trommeltje gedaan om zo bewust te worden van de extraatjes van de dag. Op Goede Vrijdag werd er geen vlees gegeten, tenslotte was dat de lijdensdag in de periode voorafgaand aan Pasen. Op die manier vasten is niet meer van deze tijd.

Vasten is een tijd van bezinning en een tijd van bewustwording. Vasten is dingen laten die niet goed voor mij zijn en dingen doen die goed voor mij zijn. Ook als ik er geen zin in heb. Dat laatste is het ‘lijden’, dat stemmetje in je hoofd dat zegt dat je best een keertje mag overslaan…

Gewoontes veranderen.

Dingen laten zoals niet snoepen, geen televisie kijken, je verslaving links laten liggen en een periode geen extraatjes zoals uit eten of bioscoop. Je ‘lijdt’ en je wordt steeds bewuster van de rijkdom die je hebt.

Dingen doen zoals meer sporten als daar de klad in gekomen is, beter plannen als je chaotisch bent, meer niksen als je onrustig bent, meer seks bij sleur in je relatie, meer ontmoetingen met vrienden als werken de overhand neemt, meer opruimen als je huis of kantoor een rommeltje is, attenter zijn of wat je maar meer wilt doen. Je kunt daar de vastenperiode voor nemen, maar ook de laatste maand van een kwartaal of de eerste periode na je vakantie om zo met je leven en onderneming weer een verse periode in te gaan.

7 stappen om je verandering tot een succes te maken:

  1. Kies een periode waarin je die verandering gaat verwezenlijken. Heb een begin en een einddatum. Dat wil niet zeggen dat je daarna weer terug gaat in die oude gewoonte; juist niet. De einddatum geeft je juist een doel met daarna nieuwe mogelijkheden.
  1. Kies 2 tot maximaal 4 concrete dingen uit die je in die periode wilt verwezenlijken. Het moet haalbaar blijven. Dus maximaal 2 x per dag je mail bekijken, elke dag 30 minuten bewegen en geen chocolade eten.
  1. Schrijf op wat je wilt veranderen en wat jou doel daarmee is. Stel jezelf eens voor als je dat doel bereikt hebt. Hoe voel jij je dan? Wat is jouw beloning na die periode?
  1. Maak een kalender waarop je elke dag kunt afvinken wat je gedaan hebt. Op die manier zie je letterlijk de voortgang. Je kan het ook afvinken in je (elektronische) agenda.
  1. Vind een buddy die ook een verandering wil. Als je het even niet meer ziet zitten heb je elkaar om feedback te geven.
  1. Verkondig je voornemen bij de voetbalclub, op je werk, op sociaal media. Het maakt dat je het langer volhoudt. Je wilt geen excuses bedenken waarom het niet lukte.
  1. Vier elke dag dat je weer een stap dichterbij je nieuwe gewoonte bent. Geef jezelf een high five, doe een euro in een potje zodat je na die periode een extraatje voor jezelf hebt. Zorg op die manier dat je energie hoog is en je gemotiveerd bent om door te gaan.

Dit jaar staat voor mij in het teken van gezondheid in lichaam, geest, leven en ondernemen. De vastenperiode grijp ik aan om op elk gebied een verandering van gewoonte door te voeren.

Lichaam: geen slechte vetten en toegevoegde suikers(dit maakt mij moe).

Geest: geen televisie kijken (dit stompt mijn geest af) in plaats daarvan fröbelen of piano spelen

Leven: elke dag minimaal 45 minuten intensief bewegen (dit maakt mijn lijf en leven soepeler)

Ondernemen: elke dag iets opruimen (dit maakt mijn hoofd en huis leeg en geeft ruimte om me te concentreren op het ondernemen).

Mijn man is mijn buddy in deze verandering. Deels doet hij mee en deels heeft hij zijn eigen programma. Op facebook heb ik mijn voornemen wereldkundig gemaakt. Een mooie stok achter de deur.

Enne, zoek je nog tips om je seksleven te verbeteren, lees dan dit artikel en schrijf in het reactieveld jouw tips voor minder sleur.

Welke tip heb jij om vasten en veranderingen vol te houden? Laat een reactie achter in onderstaand reactieveld en ontvang het hoofdstuk gezondheid uit mijn boek Smelt die ijsberg!

Op jouw verandering!

Michaëla Wierdsma

 

 

 

Michaëla Wierdsma

PS: DEEL dit artikel alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google knoppen te klikken, want zo kunnen je vrienden in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

8 Responses to “Seks, vasten en veranderen, hoe rijmt dat?”

  1. Ina Sjaardema

    Michaela
    Om vasten en verandering doorgevoerd te krijgen, doe ik de dingen die ik me heb voorgenomen om te doen, altijd zoveel mogelijk op een vast tijdstip.
    Als je dit 3-4 weken elke dag weet vol te houden,begint het bij je horen,
    en ik heb mogen ervaren dat ik een dankbaarder en blijer mens ben geworden, ondanks de dingen die me dwarszitten.

    Groetjes
    Ina Sjaardema

    Beantwoorden
    • Michaëla Wierdsma

      Bestse Ina,

      Dank je wel voor je reactie. Het klopt inderdaad dat als je 3 tot 4 weken een nieuwe gewoonte invoert deze tot je dagelijkse patroon gaan behoren. Fijn te lezen dat jij een dankbaarder en blijer persoon bent geworden. Je bent een mooi mens, fijn dat jij dat nu ook ervaart. Echt top.

      Hartelijke groet,
      Michaëla

      Beantwoorden
  2. Esther Molenaar

    Wanneer ik een verandering wil doorvoeren of ergens een gewoonte van wil maken, bepaal ik voor mezelf wat ik daar mee wil bereiken.

    Daarna bepaal ik wat ik dagelijks moet doen om het te bereiken. In plaats van te noteren dat ik elke dag wil schrijven. Noteer ik de allereerste stap die ik moet doen om te gaan schrijven. Bijvoorbeeld pen en papier pakken of mijn overzicht met onderwerpen voor blog artikelen raadplegen.

    Op die manier maak ik het mezelf gemakkelijk om in beweging te komen.

    Beantwoorden
    • Michaëla Wierdsma

      Beste Esther, dank je wel voor je inzicht. Het is zeker raadzaam om nog meer stappen door te voeren om te bereiken wat je wilt bereiken. Voor de een is elke dag schrijven een voldoende herinnering omdat de stappen, pen papier bloglijst, in het hoofd zitten. Voor de ander zijn het die extra stappen dat je ook tot je doel komt nodig.

      Jouw manier is zeker een aanrader om het gemakkelijker te maken om in beweging te komen.

      Ik houd het in gedachten bij mijn stappen naar bereiken wat ik wil. Sommigen gaan automatischer dan anderen.

      Hartelijke groet,
      Michaëla

      Beantwoorden
  3. Josine

    Raak niet in de stress als je je taak een keer niet kan doen, vergeet of ….
    Doe je taak later – en beter!

    Goeie tip van Esther, zeggen tegen jezelf wat je moet doen. Klinkt heel simpel en helpt zeker!

    Beantwoorden
    • Michaëla Wierdsma

      Klopt Josine, raak niet in de stress. Goede tip. Ik zou er aan toevoegen, mopper niet op jezelf als je een taak een keer niet doet of vergeet. Juist die innerlijke stem is demotiverend om je doel te bereiken.

      Bij het doen van een oefening geef ik vaak aan dat je een taak 5 x per week uitvoert ipv 7 x per week. Op die manier voorkom je dat stemmetje van ‘zie je wel, je kan het niet’ te voorkomen.

      Hartelijke groet,
      Michaëla

      Beantwoorden
  4. Erika

    Ik vind het lastig om mijn falen te delen. Een maatje met hetzelfde idee zou dan inderdaad handig zijn. Voor het opbeuren en voor het succes vieren.

    Ik ga op zoek.

    Beantwoorden
    • Michaëla Wierdsma

      Denk anders Erika, denk in mogelijkheden en niet in falen. Dat scheelt ook al. Succes met het vinden van een maatje.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2016, I Love Life. Alle rechten voorbehouden. Ontworpen en onderhouden door websitedienstverlening.nl ILoveLife is een geregistreerd handelsmerk.