I Love Life – Inspiratie

Hoe je mindset beïnvloed wordt

Een tijdje geleden was ik op zondagochtend aan het zappen. De Hour of Power kwam voorbij. Daar had ik al eens van gehoord, nu met een verhaal van mensen die vluchtelingen helpen. Aansluitend een oproep om dit programma te steunen. Gevolgd door een Amerikaan met eenzelfde verhaal en ook zijn preek. En die preek had een Goddelijke boodschap van liefde, maar ook een boodschap van delen, ook je eigen gaven. Of je wilt steunen.

Het werd echt heel goed gebracht: een probleem, een oplossing en resultaat. Met daarnaast heel veel gratis waarde. Verhalen, beelden, muziek. Alles ter ondersteuning van het verhaal.

Verkooptruc

De cynicus in mij ziet alleen de verkooptruc en doet de tv uit. De gevoelige in mij luistert naar de boodschap en neemt het op in gedachten en handelt ernaar. De overtuigde in mij  doneert. Het is allemaal mindset!

En dat geldt voor alle boodschappen die gegeven worden in de wereld, via krant, tv, workshops, e-mail of social media. Er is een probleem, er is een boodschap, er is een oplossing en er is iets wat bijdraagt dat jij daarin jouw verhaal en jouw oplossing herkent: het resultaat dat jij wenst. En daar betaal je voor.

Verkeert? Nee, absoluut niet. Zoals een mede ondernemer zei: ‘ik zou het liefst met en voor anderen werken zodat we elkaar inspireren in het ondernemen en leven. Echter, het licht moet ook branden.’

4 stappen in hoe houd je de kachel brandend als ondernemer:

  1. Je geeft heel veel weg aan kennis, verhalen, oplossingen. Continue en nagenoeg gratis.
  2. Daarna is het moment van verkoop. Een boek, een cd, een cursus, een dienst.
  3. In dat product geef je veel weg, en meer dan je belooft. Extra tips, een lidmaatschap, extra liedjes alleen te downloaden als je een cd gekocht hebt of een werkboek bij een cursus.
  4. En je blijft veel informatie geven, ook daarna, als een vicieuze cirkel van kennisoverdracht.

De grens van kennis weggeven

Er is echter een grens aan het weggeven van kennis. Regelmatig kom ik het tegen: ‘kijken, kijken en niet kopen’. Zoals laatst in een kleine cd winkel. Voor de zoveelste keer langs voor het luisteren naar een cd en niets kopen.

Of het continue vragen om gezondheidsadvies bij een therapeut en hem dan toch te duur vinden. En dat advies geven, wat een waarde vertegenwoordigt, geldt voor elke bedrijfstak: detaillist, accountancy, trainers, webdesigners en noem maar op.

Aan de ondernemer dus om zijn/haar grens te bepalen in het gratis weggeven van zijn waarde. En aan de consument om te leren, dat advies ontvangen is als het lenen van een bibliotheekboek. De bibliotheek is niet gratis, je betaald een jaarlijkse bijdrage. Voor weinig geld kun je putten uit kennis van vele schrijvers bij de bieb. De ondernemer/adviseur heeft kennis, heeft ervoor geleerd, heeft geïnvesteerd en vaak jaren van ervaring. Voor weinig geld kun je de passie en kennis van de ondernemer ontvangen ten goede van je eigen werk en leven.

Dat is dan stap nummer 1 van bovenstaande.

Er is echter een addertje onder het gras voor ondernemers.

De ondernemer is ook consument!

Het mooie is dat ondernemers ook consumenten zijn. Diezelfde ondernemers denken regelmatig als hun eigen consument. Op het moment dat zij zich dat realiseren en ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zal hun onderneming ook beter lopen. Dat wat je zelf doet komt als een boemerang terug.

Of zoals ongetwijfeld op zondagmorgen vanaf de preekstoel klinkt: ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet’.

De wereld mooier maken

 Ik heb ook zo’n boodschap, zo’n verhaal. Mijn missie is dat het leven van je eigen I Love Life Leven je de wereld mooier maakt. Er is genoeg voor iedereen.

Dat laat ik zien door in gesprek te gaan, artikelen te schrijven, via mijn boek Smelt die ijsberg!, te netwerken, gratis Start Ups weg te geven en kennis op social media te delen. En natuurlijk het online programma van I Love Life. Zo gebracht dat je zelf aan de slag kunt en dat ook mijn schoorsteen rookt.

Wil je dat ook, zelf aan de slag en geïnspireerd worden? Wil je je mindset hoog houden zoals al velen je voor zijn gegaan?

Schrijf je dan in voor de wekelijkse inspiratie mail vol tips, ideeën, overwegingen en verhalen. Je ontvangt gratis de 7 mindset energizers, mijn e-book om een jezelf weer energie te geven als het even tegenzit. En natuurlijk een bonus van 10 euro korting op mijn fysieke boek Smelt die ijsberg! (ja, die is niet helemaal gratis, er is een grens).

Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw verhaal. Hoe houd jij als ondernemer de kachel brandend, maar ook hoe ben jij als consument? Schrijf je reactie in onderstaand commentaarveld. Jouw verhaal is inspirerend voor mij en de lezers.  

Op jouw verhaal!

Michaela Wierdsma

No Comments

Be the first to start a conversation

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2016, I Love Life. Alle rechten voorbehouden. Ontworpen en onderhouden door websitedienstverlening.nl ILoveLife is een geregistreerd handelsmerk.