I Love Life – Inspiratie

Mentale energie oftewel mental energizing is broodnodig in je leven

“Ik weet niet wat ik leuk vindt in mijn werk” zei Chantal tijdens een eerste gesprek. Na doorvragen kwamen er voorbeelden, echter gelijk gekoppeld aan een negatieve emotie.

Chantal, 49 middenkader manager bij een groot softwarebedrijf, miste al een paar maanden fysieke en mentale energie. Haar leven voelde als een sleur. Werken op de automatische piloot, thuis de dingen doen die van haar verwacht werden, sociaal de schijn ophouden en van binnen zich als een groot grijs vlak voelen.

Mensen die een diagnose burn-out, overspannen of depressief hebben krijgen het advies te gaan bewegen. Dat advies wordt niet zomaar gegeven. Bewegen maakt dat je stoffen aanmaakt die je weer plezier en energie geven.

Fysieke energie

Je fysieke energie weer op peil krijgen is vrij eenvoudig: ga bewegen. Van wandelen tot dansen, van mountainbiken tot zwemmen. Bouw bewegen op dusdanig dat je er energie van krijgt. Van ineens vijftig keer opdrukken krijg je wel energie, maar ook een uitgeput gevoel en blessures. Regelmaat en met mate is het toverwoord voor het verkrijgen van fysieke energie.

Vergeten word dan vaak te vertellen hoe je jezelf er toe beweegt om van de bank af te komen, of je bed uit te stappen zonder een enorme vermoeidheid te voelen. Daar heb je mentale energie voor nodig.

Mentale energie

Om je mentale energie een energiestoot te geven is minder eenvoudig.

Je hebt een mindset nodig waarin je voor ogen houd wat je ook al weer wilt. Bij Chantal was het letterlijk uit de grijze mist van haar leven komen. Ze wilde weer mentale en fysieke energie hebben, juist voor de dingen die ze altijd leuk vond en nu op een of andere manier niet meer deed.

Mentale energie is kracht halen uit ervaringen en belevenissen. Die ervaringen leg je vast en versterk je door:

  1. Opschrijven waar je blij mee bent, waar je succes hebt ervaren en wat je energie gaf.
  2. Visualiseren van waar je energie van kreeg. Dat kan ook door te tekenen, te fröbelen of fotograferen.
  3. Weten waar je naar streeft, wat je doel is in je leven, waar je blij van wordt en hoe je wilt terugkijken op je leven. Voor Chantal gold hierbij dat ze meer tijd wilde besteden aan de zorg voor dieren. Door die wens te vervullen (ze werd vrijwilliger bij de dierenambulance), voelde ze dat ze meerwaarde gaf aan haar eigen leven en dat van anderen.
  4. Lezen van boeken en kijken van films waar je ontspannen van wordt of juist lessen uit haalt.
  5. Sociale relaties: omgaan met vrienden, collega’s, familie die je energie geven en waar je blij van wordt.

Op momenten dat je slechter in je vel zit, gebruik je wat voor jou op dat moment het meest toepasbaar is.

Chantal kreeg als ‘huiswerk’ dan ook mee vier weken bij te houden waar ze blij en dankbaar voor was, plus het opschrijven van haar ‘kleine’ successen. Daarnaast stond elke dag lopen op haar programma. Aanvankelijk had Chantal veel excuses om het niet te doen, tot ik haar vroeg waarom ze uit de mist wilde…. Die pijn van in de mist zijn, was diep genoeg om de eerste stappen te zetten op weg naar succes.

Resultaat van mentale energie: meer inzicht in wat ze doet op een dag, ervaren dat ze elke dag successen heeft en meer energie zowel fysiek als mentaal. Het was het begin van een traject waarin ze heel bewust keuzes gemaakt heeft. De grijze mist trok op.

Wil jij ook meer mentale energie? Download dan de 7 mindset energizers, de start van jouw verandering.

Tot slot.
Heb jij nog een mentale energie opwekker om jezelf op te peppen, schrijf die dan in het reactieveld hieronder. Ik leer graag van je.

Heb je moeite om de tips uit te voeren? Grote kans dat hier een blokkade achter zit. Geef je op voor een van de 2 GRATIS Check Ups die ik per maand geef.

Op jouw positieve emoties!

Michaëla Wierdsma

 

 

 

PS: Top als je dit artikel DEELT met jouw netwerk door op de FacebookLinkedIn, Twitter en Google  knoppen te klikken, want zo kunnen je relaties in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

One Response to “Mentale energie, hoe pep jij jezelf op?”

  1. Alie Geerts, Simpel en Doeltreffend reflexzonetherapie Bergen op Zoom

    Michaëla, bedankt voor je artikel!
    De oppeppers die je in je E-book heb aangedragen zijn laagdrempelig en praktisch uitvoerbaar. Tuurlijk had ik net als Chantal de nodige excuses om vooral niet te doen wat ik juist moest doen.
    Mezelf voor ogen houden (elke dag weer) waarvoor ik de dingen die ik wilde doen echt wilde doen trok mij over de streep om dat ook werkelijk te gaan doen.
    Ik word vooral blij van persoonlijk contact, een praatje op straat met zomaar iemand. Zorg dat je altijd een glimlach om je mond hebt, dan glimlachen anderen naar je terug 😉 Is een heel klein stapje maar kan groots uitpakken voor als je te weinig contact hebt met andere mensen. Hoor een beetje bij punt 5 van jouw tips Michaëla.
    Voor iedereen een flinke portie energie!
    groetjes,
    Alie

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2016, I Love Life. Alle rechten voorbehouden. Ontworpen en onderhouden door websitedienstverlening.nl ILoveLife is een geregistreerd handelsmerk.