I Love Life – Inspiratie

Nieuw jaar, nieuwe ronde

“Ik doe niet aan goede voornemens, zo’n onzin”. Afgelopen weken hoorde ik het regelmatig in mijn omgeving en de media stond er bol van. Het is ook zo’n ijkpunt, 1 januari om nu echt te beginnen of te stoppen met…..ja, waarmee ook weer. Twee weken laten ben je het al weer vergeten.

Goede voornemens, ik vind ze geweldig. Op het moment dat je ze overweegt kijk je namelijk naar wat je altijd doet en waar je niet zo blij meer mee bent. Tegelijkertijd kijk je naar hoe je het anders wilt dan tot nu toe. Dat is toch geweldig: bewust kijken naar je eigen leven!

Natuurlijk hoeft dat niet per 1 januari. Elke willekeurige datum is goed om met iets nieuws te beginnen of ergens mee te stoppen.

Hak voornemens in stukjes

Hoeveel goede voornemens kun je hebben? Oneindig veel. De kunst is deze ook uit te voeren en vol te houden. Hak je voornemens in kleine stukjes.

Een voornemen als gezonder leven is veel omvattend: voeding, beweging, rust en stress beheersing. Je wordt al ontmoedigd als je er aan denkt, laat staan dat je begint en volhoudt.

Hak het in stukken.

Gezonder leven:

Meer bewegen:

  • zet een timer om na een uur zitten even te bewegen
  • sta 10 minuten eerder op om een paar oefeningen te doen
  • zet de auto op de achterste parkeerplek en loop naar de ingang
  • ga 2 keer de trap op en neer voor je iets van boven haalt
  • maak een wandeling voor je gaat slapen
  • ga elke week sporten of fietsen met een vriend

Voeding:

  • neem een eiwitrijk ontbijt
  • kook met 2 soorten groenten
  • eet twee keer per week vegetarisch of plantaardig
  • eet zonder tv of tablet
  • ga bewust kauwen
  • na 20.00 uur niets meer eten

Rust:

  • Sluit om 21.30 uur de pc, tv, telefoon of tablet
  • Neem even de tijd voor je daadwerkelijk gaat slapen
  • Flos en stook je tanden
  • Maak je slaapkamer donker en zorg voor frisse lucht
  • Slaap 7 – 8 uur
  • Sta op als je wekker gaat
  • Creëer je dagelijkse moment van ontspanning

Stress beheersing:

  • Glimlach veel
  • Tel tot 20 als je boos wordt
  • Zeg vaker ‘nee’
  • Zeg vaker ‘ja’ tegen leuke dingen
  • Zeg ‘stop’ als iets te snel gaat
  • Vraag elke dag bewust om hulp
  • Gebruik je timer om ademhalingsoefeningen te doen
  • Start de dag met stilte: 5 – 20 minuten mediteren geeft je geest rust
  • Zet je wekker eerder om in rust je dag te beginnen

Voornemens in gewoonte veranderen

Dit zijn al meer dan 25 goede voornemens die je gewoontes veranderen. Moeilijk? Niet als je ze een voor een gaat toepassen. Zodra een voornemen een gewoonte is, is het geen voornemen meer maar doe je het.

Neem per week 1 of 2 stukjes en pas deze consequent toe. Als dit ingesleten is begin je met een volgend goed voornemen.

Succes in voornemens

Succes in goede voornemens wil iedereen wel. Om er ook consequent mee bezig te zijn is een tweede.

‘Als je altijd doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg!’

Weet voordat je aan een voornemen begint dan ook heel goed waarom je dit wilt. Wil je gezonder leven omdat je fitter wilt worden of wil je voorkomen dat je diabetes krijgt? Wat je reden voor goede voornemens ook is: weet je waarom.

Degene die succesvol een goede voornemen ook uitvoeren hebben een hele duidelijk reden. Zij weten hun waarom!

Ik heb zelf een A4 aan goede voornemens voor dit jaar. Voer ik ze gelijk uit? Welnee, da’s veel te veel. Ik voer ze stapsgewijs uit. Te beginnen met een glimlach typen!

Heb jij goede voornemens? Laat het weten in het reactieveld hieronder. Het delen is al je eerste stap op weg naar succes. Want je weet het toch, eenmaal een voornemen uitgesproken maakt de kans op stoppen kleiner.

Op jouw voornemens!

Michaëla Wierdsma

 

 

Michaëla Wierdsma

Foto: Johannes Wredenmark on Unsplash

PS: Deel dit artikel met je Facebook vrienden- en volgers, LinkedIn contacten en Twittervolgers via de share knoppen, zodat ook zij voordeel hebben van deze materie. 

2 Responses to “Hoeveel goede voornemens kun je hebben?”

  1. Monique

    Ik ga geen koek en snoep meer tot mij nemen. Mijn schoonzus doet het al twee jaar niet meer. Zij is afgevallen en voelt zich energieker. Verder blijf ik 2x per week hardlopen en 1x per week één uur wandelen. Ook ga ik mijn best doen om positief te denken.

    Beantwoorden
    • Michaëla Wierdsma

      Ha Monique,
      Dank voor het delen van je voornemens. Dat gaat je ongetwijfeld lukken, ik weet dat er al veel ‘onmogelijkheden’ bij je gelukt zijn. Nog wel een suggestie: schrijf je ‘waarom’ op. Waarom wil je geen koek en snoep meer eten? Wat is het te verwachten resultaat van jouw voornemen? Het helpt je om ook vol te houden als je de geur van versgebakken koek ruikt 🙂

      Positief denken: top -> hang er een elke dag actie aan. Bijvoorbeeld: ik glimlach elke dag, ik groet een vreemde, zing een liedje op de fiets of zeg goedemorgen als je een treincoupé binnenkomt. De actie maakt dat je positief bezig bent en je niet positief hoeft te denken. Het enige dat je dan nog van de leg kan brengen is als mensen negatief reageren. Het is dan hun reactie en niet jouwe, zijn ook weer tips voor om die reacties niet in je systeem toe te laten.

      Succes, ik lees graag hoe het met je voornemens gaat.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2016, I Love Life. Alle rechten voorbehouden. Ontworpen en onderhouden door websitedienstverlening.nl ILoveLife is een geregistreerd handelsmerk.