Deze 5e dag van de Meer Energie In Je Leven Challenge gaat over

Rust

Krijg je energie van rust? Ja, inderdaad. Juist door rust krijg je energie. Topsporters zijn juist heel goed in rust houden. Weten wanneer je actief en inactief zijn, moet afwisselen maakt dat je energie op topniveau krijgt.

Hieronder vind je de video die ik voor je gemaakt hebt die bij deze dag past.

Het gaat dus vandaag over rust. Rust die je heel bewust opzoekt. Dat kan op verschillende manieren.

  • Voor je uit staren, even lekker niksen.
  • Powernap: het tukje overdag
  • Mediteren: heel bewust met ademhaling en ontspanning omgaan
  • Slaap

Voor je uit staren

Even stoppen met wat je ook aan het doen bent. Alle afleiders uit en lekker voor je uit staren, het vroegere niksen. Je ademhaling wordt langzamer en er komt vanzelf rust over je.

Ga lekker buiten zitten dan pik je ook nog wat zonnekracht mee.

Powernap

Neem na het eten even 10 – 20 minuten de tijd om een tukje te doen. In het begin zet je je wekker, op een gegeven moment wordt je vanzelf wakker.

Een powernap geeft veel energie. Je creativiteit verhoogt en je kan zo nog een middag met hernieuwde kracht aan het werk.

Mediteren:

Mediteren is de laatste jaren heel erg in opkomst gekomen. Het werd vroeger ook al gedaan alleen niet zo genoemd.

Voorbeeld: mijn oma bad de rozenkrans, daar raak je ook van in een soort trance. Het gaf haar weer nieuwe energie al noemde ze dat niet zo.

Er zijn verschillende mogelijkheden om te mediteren. Ik noem voor deze challenge er twee:

  1. Je zit op een stoel of op een meditatiekussen met je ogen open gericht op een punt ongeveer 150 cm voor je. Je ontspant je schouders, je gezicht, je armen en benen.
    Daarna richt je je gedachten op je ademhaling. Adem in, 1, adem uit. Adem in, 2, adem uit. Tel rustig tot 10.
    Op het moment dat je afdwaalt van je ademhaling, mopper niet. Constateer het en begin opnieuw. Je voelt de ontspanning door je lichaam trekken.Ook op YouTube zijn verschillende filmpjes te vinden over mediteren. In deze video vind je een meditatie van  15 minuten.In elk dorp of elke stad is wel een mindfulness cursus of meditatiegroep te vinden om het mediteren te leren.
  2.  Meditatie cd of audio. Die kan je gebruiken om je geest af te laten dwalen naar waar jij op dat moment naar op zoek bent. Het kan rust zijn, naar een innerlijk weten, troost vinden, erkenning. Er zijn verschillende geleidde cd’s in de omloop.Kijk in de bibliotheek of op YouTube wat bij jou past en waar jij je comfortabel bij voelt.

Slaap:

Slaap is de belangrijkste manier om Meer Energie te krijgen. Hoe vreemd het je wellicht ook in de oren klinkt. Door te slapen laadt je je lichaam en je geest weer op. Tijdens de slaap hersteld het lichaam zich en verwerkt je geest alles wat er de afgelopen dag gebeurt of ervaren is.

Hoeveel uren slaap je werkelijk nodig hebt verschilt van mens tot mens. Er wordt gezegd een volwassene heeft 7-8 uur slaap nodig. Ook reageert je lichaam op het dag en nacht ritme. Om 4 uur ’s ochtends naar bed gaan en 8 uur slapen is anders dan om half elf ’s avonds in slaap te vallen.

Hoe meer ritme je in je leven hebt hoe beter je slaapt en oplaad.

Opdracht van vandaag:

  1. Ontdek wat jouw slaapritme is en houd je daar zoveel mogelijk aan. Goede slaap is essentieel voor jouw energie. Ook als je onregelmatige diensten werkt kun je je zoveel mogelijk aan een dag en nachtritme houden. Kees werkt in 5-ploegendienst, op doordeweekse dagen dat hij middagdienst heeft of vrij is, staat hij tussen rond 7 uur op. Hij ontbijt dan met zijn gezin. Hij houdt naast het dag-en nachtritme voor e rust, ook zoveel mogelijk het voedingspatroon aan van de dag. Dus geen warme maaltijden om 23 uur. Dat geeft hem meer energie tijdens zijn werk en ook in zijn vrije tijd.

  2. Creëer rustmomenten gedurende de dag. Dit doe je door je dag in blokken van 2 – 4 uur in te delen. De lunchpauze is een prima moment om te reflecteren en een staar moment in te bouwen. Het hoeft niet lang te duren, 2 – 5 minuten is vaak al voldoende. Het levert naast Meer Energie, ook creativiteit op.

Tip:

Op de tweede zondag van de maand komen er in bijna 900 huiskamers mensen bijeen om tegelijk te mediteren. Het maakt niet uit of je al lang of nog nooit gemediteerd hebt. Het geeft een heel bijzondere sfeer. Lees daar meer over op deze pagina.

Gebruik maken van meditatie maakt dat je geest tot rust komt en er ruimte komt voor nieuwe ideeën. Het maakt dat je weer de juiste energie vindt om de doelen die jij wilt bereiken ook werkelijk te bereiken.

Tot slot:

Er zijn nog meer manieren om je energie te verhogen. Afgelopen dagen heb je veel tips gehad om op verschillende gebieden je energie te verhogen. Zoek voor jezelf wat bij jou past en wanneer. En pas het consequent toe.

Het is dan ook een kwestie van DOEN.

Ga dan ook vandaag en komend weekend met de Meer Energie Tips aan de slag en ervaar het effect van Meer Energie in je leven.

Ter overdenking:

‘Als je er van overtuigd bent dat externe omstandigheden NIET de echte reden zijn waarom je niet de resultaten boekt in je werk en in het leven dat je wenst…. Dan zijn het je interne overtuiging en gewoontes die jou weerhouden van het gewenste resultaat.’

Maandag, 27 maart om 19.30 uur was ik van plan om een aansluitend webinar te geven. Dat gaat NIET door. In plaats daarvan stuur ik jullie maandag nog 1 mail met extra tips en ook waarom het webinar niet doorgaat.

Voor nu een heel goed weekend en tot in de facebookgroep en tot mails.

Michaëla Wierdsma

 

 

 

PS: Schrijf in de besloten facebookgroep jouw ervaring met meer rust nemen gedurende de dag. Wie weet heb jij ook nog rust-tips voor de deelnemers van deze challenge.

Foto: Afonso Coutinho