Deze 4e dag van de Meer Energie In Je Leven Challenge gaat over

Voeding

Meer energie wordt vaak in verband gebracht met bewegen en activiteiten ondernemen.

Echter, de belangrijkste energiebron die we hebben is voeding. Letterlijk dus. Zonder eten en drinken is leven niet mogelijk.

Dat weet je ongetwijfeld. Toch kan voeding niet ontbreken in deze challenge Meer Energie In Je Leven. Om de eenvoudig reden dat niet alle voeding energie verhogend is, vaak het tegengestelde.

Ik ga je niet vertellen wat je wel en niet moet eten, het enige wat we vandaag doen is je bewust te worden van je voedingspatroon én of dat jou energie geeft.

In de video hieronder licht ik de 4e dag van de Challenge toe.

Drinken

In de video sprak ik over water drinken. We bestaan voor zo’n 70% uit water. Het is dan ook enorm belangrijk voor je energieniveau om jouw vocht huishouding op peil te houden. Denk maar eens aan momenten dat je echt dorst had en wat gebrek aan water met je energie doet.

Water spoelt als het water je cellen. In dit artikel over water geef ik je 10 tips over een lekker vloeibaar lijf.

Voor een blijvend hoger energieniveau is water onontbeerlijk.

Eten

Het internet staat bol van de tips en ideeën voor een gezondere leefstijl. Wel of niet vlees eten, wel of niet glutenvrij, x gram groenten, twee keer per week vis of alles zonder suiker.  Je wordt er horendol van. Vandaag gaat het in de Meer Energie In Je Leven challenge om jouw voedingspatroon van nu. Van welk eten en drinken jij krijg je wel en waar krijg je geen energie van.

Na jouw inventarisatie kun je een wijziging in je voedingspatroon aanbrengen die jou Meer Energie oplevert.

Opdracht voor vandaag:
Schrijf in je schrift de antwoorden op onderstaande vragen:

  1. Wat is jouw voedingspatroon; wat eet je graag, wat drink je graag? Loop in gedachten afgelopen week na in wat je gegeten en gedronken hebt. Van ontbijt tot het laatste slokje in de avond. Hoeveel eet/drinkmomenten heb je op een dag?
  2. Wat is het effect van een bepaalde maaltijd of tussendoortje op jouw energieniveau? Ben je pas echt wakker nadat je koffie hebt gehad? Hoe voelt je lijf als je een mars of een appel hebt gegeten? Hoe snel heb je nadat je iets gegeten hebt weer behoefte aan eten of drinken?
  3. Heb je bepaalde periodes dat je meer naar bepaalde voeding grijpt? Als ik geconcentreerd achter mijn pc werk, heb ik naast behoefte aan veel water ook zin in 85% chocolade. In het weekend of in vakanties taal ik er niet naar.
  4. Houd één gewoonte in eten en drinken onder de loep en neem daar vandaag actie op zodat je direct Meer Energie zult ervaren. Marlies dronk 2 -3 glazen wijn op een dag. Bij het eten koken, tijdens het eten en vaak ’s avonds nog eentje. Het was een gewoonte geworden. Na dat besef besloot ze alleen nog in het weekend in gezelschap wijn te drinken. Ze geniet nu meer van de wijn én ze ervaart meer energie nu haar lichaam niet elke dag de alcohol aan het afbreken is.

Tip:

Het veranderen van een gewoonte kost tijd en doorzettingsvermogen. Dat is dus ook bij het veranderen van een eet- of beweegpatroon. Gun jezelf dan ook de tijd om die verandering en het effect daarvan te ervaren.

Zoek een buddy die jou hetzelfde als jij wilt bereiken en stimuleer elkaar hierin.


Extra:

Soms moet je even wennen aan een nieuwe smaak of structuur. Deze video is een grappig voorbeeld van toch doorzetten.

Voeding is van enorme invloed op je energieniveau. Door vandaag 1 actie te doen op je voedingspatroon ben je al bezig om je energieniveau te verhogen. Het effect is soms direct en soms pas na weken zichtbaar.

In het webinar van 27 maart, speciaal voor deelnemers aan deze Challenge, komt het veranderen van gewoontes en patronen uitgebreid aan bod.

Succes met uit schrijven van jouw voedingspatroon én het nemen van je eerste actie op dat gebied vandaag.

Michaëla Wierdsma

 

 

 

PS: hier nog even de link van de besloten facebookgroep, laat wat jij ontdekt hebt over jouw eet-en drinkgewoontes én welke verandering je gelijk hebt doorgevoerd. Geeft het je al Meer Energie?

Foto: Henrique Felix