I Love Life – Inspiratie

Wat aandacht krijgt groeit en vice versa

Dit is een bekende uitspraak die soms best lastig te bevatten is. Wat groeit er en met welke snelheid? Wat wil je dan met het resultaat van die groei? Er is één voorbeeld dat wel heel erg tot de verbeelding spreekt; de snelle volumetoename van de penis of het hard worden van tepels bij seksuele opwinding. Het gevolg spreekt tot de verbeelding.

Samenvattend:

  1. Er is een oorzaak van groei
  2. Er is een gevolg van groei
  3. Er is een reactie op de groei
  4. De groei leidt tot resultaat

Bovenstaand voorbeeld spreekt voor zich met als resultaat een plezierig effect van aandacht geven.

Aandacht

Wat is aandacht eigenlijk? Volgens wikipedia een cognitief proces van gericht waarnemen van de omgeving. Aandacht is ook verwant aan begrippen als alertheid, concentratie en selectief verwerken van informatie. Aandacht is ook veelvuldig het onderwerp van onderzoek in de psychologie met superinteressante invalshoeken.

In dit artikel gaat het over hoe het groeien van aandacht kan leiden tot plezierig resultaat.

Keuze voor aandacht

Het is onmogelijk om altijd alles aandacht te geven. Om iets positief te laten groeien is plezierige aandacht nodig, je houd je focus dus op één of twee dingen om het gewenste resultaat te bereiken.

Nadieh wilde zich fitter voelen, in een opgeruimd huis leven en promotie maken op haar werk. Ze was er van overtuigd dat ze prima kon multitasken, ze is tenslotte een vrouw en die doen dat. Het gevolg was, weinig aandacht per wens en het plezierige resultaat bleef uit. Het was het tegenovergestelde, het sporten hield ze niet vol, ze werd een moppermoeder thuis en de promotie ging aan haar neus voorbij. Het gevoel van falen lag op de loer. Het multitasken had als resultaat meer chaos.

Leren om bewust positieve aandacht te geven

Met Nadieh ging ik terug naar de basis: leren aandacht geven. Leren om je op één taak te richten en die taak uit te voeren en het resultaat te ervaren. En daarna het volgende aandacht te geven.

Kun je je voorstellen hoe het is met de seksbeleving uit de eerste alinea als je als reactie op de groei vooral aan de volgende afspraak denkt of het boodschappenbriefje maakt. Het resultaat is dan ongetwijfeld minder plezierig dan als je vooral aandacht hebt voor het moment.

Naast het geven van aandacht wil je er ook een positief resultaat mee bereiken.

  • Wil je aandacht geven aan de stof en rommel in je huis of wil je aandacht geven aan een opgeruimd huis?
  • Wil je aandacht geven aan je ongezonde levensstijl of wil je aandacht geven aan wat gezonde voeding met je doet?
  • Wil je aandacht geven aan de boosheid omdat je een promotie hebt gemist, of wil je aandacht geven aan je persoonlijke groei en nieuwe kansen die zich voordoen?

7 tips om te leren de juiste aandacht te geven

  1. Kies uit al je levensdromen, wensen of doelen één tot twee items waar je al je aandacht aan geeft. Bijvoorbeeld het afmaken van klussen, het werken aan zelfvertrouwen of het oppakken van je studie.
  2. Schrijf op waarom je deze keuzes Je ergert je aan de half afgemaakte projecten, je hebt ervaren dat gebrek aan zelfvertrouwen je groei stagneert of je wilt graag bepaalde kennis opdoen door te studeren.
  3. Geef elke keuze een tijdsbestek mee in dagen, weken of zelfs maanden. Het bereiken van je droom, wens of doel kost tijd. Gun jezelf dan ook die tijd.
  4. Werk dagelijks en wekelijks aan je keuzes door ze heel bewust aandacht te geven. Door je keuzes in te plannen kun je ze de aandacht geven die ze verdienen. Studeren en tegelijk de mail beantwoorden zijn twee verschillende dingen.
  5. Geef jezelf ook vrij om niet met die keuzes bezig te zijn en te kunnen genieten van wat er op je pad komt.
  6. Ban multitasken uit. Het is uitermate vermoeiend en je doet twee dingen half. Denk eens aan een film kijken en ondertussen whats appen. Of eten en ondertussen de krant lezen of een artikel schrijven en ondertussen de mail binnen laten komen.
  7. Begin direct door vandaag heel bewust ervaringen op te doen. Je voeten voelen als je de trap oploopt, proeven wat je eet, luisteren naar je collega door deze aan te kijken en te herhalen wat hij of zij zegt of vijf minuten alleen maar je ademhaling te voelen.

Het resultaat bij Nadieh was verbluffend. Ze maakte haar keuzes en merkte dat naarmate ze meer aandacht gaf aan haar keuzes, het ook makkelijker was om resultaat te behalen én dat in de flow van haar aandacht ook andere kansen en mogelijkheden op haar pad kwamen.

Wil jij dat ook, meer aandacht geven aan wat jij belangrijk vindt? Heb jij moeite met het maken van keuzes? Is aandacht houden een hindernis voor je? Meld je aan voor de GRATIS Check Up waarin je binnen een uur weet waar jij over een jaar staat met 5 tips hoe je dat kunt bereiken.

Op jouw aandacht!

Michaëla Wierdsma

 

 

 

Michaëla Wierdsma

Foto: Jeremy Cai

PS: DEEL dit artikel alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google knoppen te klikken, want zo kunnen je vrienden in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

5 Responses to “Aandacht geven, hoe doe je dat positief?”

    • Michaëla Wierdsma

      Graag gedaan Josine, we weten het wel, maar toepassen is dan een dingetje. Heb je nog aanvullingen om de juiste aandacht te geven? Ik leer graag van je.

      Beantwoorden
      • Josine

        Ik kan de juiste aandacht geven op het moment dat ik ervoor kies. Stel, ik kies bewust om een bepaalde taak te doen, dan doe ik deze. Zeg ik tegen mezelf: ‘och, ik kan dit doen of dat en ook nog dat.’ Dan kies ik niet, laat het op z’n beloop en doe vervolgens alle 3 door elkaar. Van te voren duidelijk de keuze maken, helpt mij.

        Beantwoorden
        • Michaëla Wierdsma

          Dat is een slimme Josine, van te voren je keuze maken en je daar dan aan houden. En dan lachen om alle excuses als je het niet doet.
          Volgende keer weer opnieuw kiezen.

          Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2016, I Love Life. Alle rechten voorbehouden. Ontworpen en onderhouden door websitedienstverlening.nl ILoveLife is een geregistreerd handelsmerk.