I Love Life – Inspiratie

Een eenvoudig plan dat je verzekerd van een gezond lichaam

7 tips die elke vrouw van 40 zou moeten toepassen

In je vierde decennia ben je in de bloei van je leven. Al voel je soms de jaren van daarvoor wel. Stijvere spieren, doorzakken tot diep in de nacht levert een brakke dag op en op gewicht blijven lukt niet zo goed meer. Dit proces van degeneratie gaat geleidelijk. En stopt niet!

Help! En dan ben je nog niet eens op de helft van je leven! Even wat feitjes.

  • De stofwisseling vertraagt met 2% per decennia
  • Je spieren verminderen na je 40e met 1% per jaar
  • Elk jaar daalt je botgehalte met 1% vanaf je 35e
  • Door stress en hormonale verandering daalt je libido
  • Het stressgehalte is in je veertiger jaren hoger, debet aan kinderen, ouders, gezondheid, financiën, carrière.
  • Depressie ligt op de loer, juist nu je zoveel ballen in de lucht moet houden.

Het lijkt allemaal heel deprimerend en onlosmakelijk verbonden met het passeren van je 40e verjaardag. Het hoeft het niet deprimerend te zijn. Je kunt invloed hebben op deze items zodat je het proces van ‘aftakeling’ kunt vertragen.

7 tips waarmee je invloed op je gezondheid hebt. 

1. Ontbijt elke dag

De stofwisseling is op zijn actiefst in de ochtend. Begin met een goed volwaardig ontbijt zonder suiker. Varieer je ontbijt. De ene dag een smoothie, de andere dag yoghurt met fruit of bak een omelet. Je spijsvertering komt op gang en met een goed ontbijt kun je je beter concentreren.

Als extraatje, met een goed ontbijt heb je minder de behoeft om te snacken in de loop van de ochtend.

2. Begin de dag met bewegen

Door ’s ochtends te lopen, fietsen of een work-out te doen maak je je lijf wakker. Het maakt je goed wakker voor de dag. Bewegen is meer dan naar je koffieapparaat lopen. Is het slecht weer, doen dan een paar oefeningen in de kamer. Het enige wat je er voor hoeft te doen is eerder opstaan.

Door ’s ochtends te bewegen, geeft je energie voor de hele dag. Je begint de dag met een leeg hoofd en je maakt een mentale to-do lijst voor de rest van de dag. Als extraatje verbeterd bewegen in de ochtend je stoelgang.

3. Zorg dat je voldoende vitamine D binnen krijgt

Vitamine D is nodig om calcium uit voeding in het lichaam op te nemen. Dat is weer belangrijk voor de groei én het behoud van stevige botten en tanden. Zonlicht is de belangrijkste bron. Het lichaam maakt vitamine aan in de huid onder invloed van de zon. Vitamine D haal je ook uitvoedingsmiddelen, vooral in vette vis en in lagere gehaltes in vlees en eieren. Kom je weinig buiten of heb je een getinte huidskleur dan is het raadzaam vitamine D te suppleren.

4. Houd je stress niveau in balans

Er is niets mis met stress totdat het langdurig is. Chronische stress heeft invloed op je lichamelijk en geestelijke welzijn. Verandering in je leven zijn debet aan het meer beïnvloed worden. Stress houd je laag door spanning en ontspanning af te wisselen. Niet door eens per jaar een lange vakantie te nemen, maar elke dag voor ontspanning te zorgen.

Door meer ritme en regelmaat houd je de schommelingen buiten de deur. Het opvolgen van tip 1 en 2 zijn direct merkbaar in je leven.

Goede en voldoende slaap helpen je te ontspannen, evenals elke dat bewust ontspanning opzoeken.

Op de site staan een aantal artikelen speciaal om ontspanning meer in je leven te integreren. Je leest ze hier.

5. Krijg meer eiwitten binnen

Eiwitten, ze duiken steeds vaker op bij een gezonde levensstijl. Eiwitten zijn de bouwstenen (cellen) van je lichaam. Je cellen vernieuwen zich continue en daar zijn eiwitten voor nodig.

Er zijn allerlei soorten eiwitten die haal je uit vis, vlees, noten, zuivel en bonen. Door ze in elke maaltijd te gebruiken krijg je voldoende eiwitten binnen. Een tekort leidt tot afbraak van spierweefsel. Een teveel aan eiwitten kan ook, dat zie je bij eiwit diëten of bodybuilders. Voor informatie op jouw situatie geënt raad ik je dan ook aan om naar een orthomoleculair diëtist te gaan.

Ga op avontuur met je partner

Grote kans dat sleur om de hoek komt kijken als je al jaren met je partner bent. Je kent elkaar inmiddels, de leuke en minder leuke kanten. De gesprekken zijn bekend: de kinderen, het werk, ouders, de voetbal. Sleur doorbreek je door je patroon te veranderen.

  • Verras elkaar met een avondje uit
  • Spreek een woord of naam van persoon uit dat je niet aan tafel mag zeggen
  • Doorbreek je geijkte sekspatroon
  • Plan een avond in de week of een dag in de maand met z’n tweeën
  • Lees het artikel 25 tips voor een goede relatie voor nog meer ideeën

7. Ontspan met vriendinnen

Ontspanning is essentieel voor een lekker leven na je 40e. Vriendinnen zijn een rijke bron van afleiding, lachen, ontspannen en even lekker niks hoeven. Door alle drukte kun je elkaar uit het oog verliezen. Dat is jammer, vriendinnen geven zo veel meer dan dat het tijd kost.

  • Ontmoet elkaar regelmatig al dan niet met een doel. Samen wandelen, fröbelen of koken.
  • Als je elkaar af en toe ontmoet, houd dan contact via app of telefoon.
  • Maak gelijk een volgende afspraak. Er is zo weer een half jaar voorbij.
  • Vriendinnen zijn is geven en ontvangen. Het is prima als het een tijdje uit balans is door ziek en zeer, echter alleen geven in welke relatie dan ook is funest voor de verhouding.
  • Doe eens wat anders met je vriendinnen. Organiseer een verrassingstocht. Ga met elkaar eten en doe een dress up.
  • Heb je weinig vrienden buiten facebook om, lees dan deze tips, ze helpen je om nieuwe vrienden te maken.

Het belangrijkste is dat je in balans komt met jezelf en het leven dat je leidt. Bovenstaande 7 tips zijn een goede manier om te beginnen. De belangrijkste tip is echter deze

Neem je eigen verantwoording voor je leven.

En ga doen. Door kleine veranderingen in je patroon aan te brengen ervaar je grote gevolgen.

Op de site van I Love Life staan allerlei tips, ideeën en overpeinzingen over alle gebieden van je leven. Elke week verschijnt er een nieuw artikel. Deze kun je automatisch in je mailbox ontvangen.

Meld je aan via deze link, je ontvangt dan gelijk het gratis e-boek Lekker leven na je 40e in 7 stappen.

Als jij nog andere tips hebt, dan lees ik ze graag in onderstaand reactieveld.

Op jouw lekkere ontspannen leven!

Michaëla Wierdsma

Foto gemaakt door: Alondra Olivase

No Comments

Be the first to start a conversation

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2016, I Love Life. Alle rechten voorbehouden. Ontworpen en onderhouden door websitedienstverlening.nl ILoveLife is een geregistreerd handelsmerk.